Ordets makt

Just nu sitter jag och tittar på HV71:s premiärmatch i SHL samtidigt som jag saknar att inte har Nils är brevid. Han är med sin mamma och besöker släkten i Rimforsa. Eftersom jag jobbar så kunde jag inte följa med den här gången. Men jag tänkte skriva några rader om ordets makt. Nils har ju som bekant, för er som följer bloggen, börjat snacka lite grann. Det är inte massa ord i följd utan mest upprepningar. Det är fonemen som är herre på täppan men ibland kan man tolka ut vad Nils menar med sina ljud och ord. Det är rätt häftigt. När han ser något som är nytt eller intressant följer ofta orden Da? Ah-Da? När Nils vill komma till sin mamma hörs ofta ljuden Ma-ma-ma? Och då och då när det lille gynnaren vill upp i pappsens famn låter det Pa-pa-pa. Det som också är intressant är att det känns som om frekvensen av ljud och ord är baserad mycket på vilket humör Nils är på. Ju bättre humör ju mer ord. Men orden besitter sannerligen sin beskärda del av makt. Dessutom, även om man vet att nästan alla vuxna pratar och att alla barn börjar prata för eller senare, så kan man inte låta bli att bli lite stolt. 
Ingen ny bild idag så jag tar och delar med mig av en personlig favorit. 
 

Kommentera här: